Γράφει ο Μανώλης Σαρρής στo blog του στο Gentikoule
Προφανώς δεν θα το παίξω παρθένα ή το μικρό κοράσιον που προσγειώθηκα στα ελληνικά γήπεδα. Δεν θα το παίξω ούτε Σουηδός, ούτε Νορβηγός με υψηλό φρόνημα οπαδικό που μπαίνουμε στο γήπεδο και συμπεριφερόμαστε με το σαβουάρ βιβρ στον αντίπαλο μας.
Είμαι δεκτικός σε όλα, ακόμα και στα μπινελίκια γιατί η κουλτούρα μας, καλή ή κακή είναι αυτή. Δεν την δικαιολογώ, την αποδέχομαι και προχωράω. Όμως πάντα είχα μια ιδιαίτερη αδυναμία στον γενιτσαρισμό. Τον κακό γενιτσαρισμό που προσβάλει την κουλτούρα του τόπου σου και τα ιδεώδη του. Προφανώς και ο καθένας μπορεί να υποστηρίζει οποιαδήποτε ομάδα θέλει, να την αγαπάει και να την στηρίζει. Όμως εμένα σαν προσωπική κουλτούρα, το φαίνεσθαι του γενιτσαρισμού που είναι μόνο για το “φαίνεσθαι” και όχι για την απλή αγάπη, είναι κάτι που δεν μου είναι αποδεκτό. Αντιθέτως με προσβάλει σαν άνθρωπο, σαν οπαδό και σαν απλό πολίτη.
Και μιας και αναφέρομαι στο δικαίωμα μου ως Έλληνας πολίτης, προσπαθώ εδώ και πάρα πολλά χρόνια ν’ αντιληφθώ ως κάτοικος του Ηρακλείου το τι ειναι αυτό που η τοπική ΕΛ.ΑΣ. θέλει ως προς την αντιμετώπιση των οπαδών του ΟΦΗ. Έχω ακούσει διάφορες θεωρίες και σενάρια, άλλα τα υιοθετώ – άλλα μου φαίνονται απλά απόψεις. Δεν μπορώ να πιστέψω για παράδειγμα ότι ο κόσμος που συμπεριφέρονται κατ’ αυτόν τον τρόπο στο γήπεδο είναι επειδή θεωρούν πως τα εντός έδρας παιχνίδια του ΟΦΗ, τους χαλάνε τις Κυριακές. Φαντάζομαι και πιστεύω πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει και δεν ισχύει καθόλου, ότι υπάρχει μια διαφορετική αντιμετώπιση επειδή απλά στην πόλη μας υπάρχουν αγώνες σε κορυφαίο επίπεδο.
Βέβαια, από την άλλη δεν μπορώ να μην εκφράσω τον προβληματισμό μου για τις ενέργειες και τους χειρισμούς της τοπικής ΕΛ.ΑΣ. ως προς τις νόμιμες Λέσχες που δρουν στο Ηράκλειο. Ρουφιάνοι δεν ήμασταν, ούτε θα γίνουμε ποτέ όμως αφού πρέπει να ζούμε σε ένα καθεστώς νομιμότητας, όπως οφείλουμε όλοι μας, η τοπική ΕΛ.ΑΣ. δεν πρέπει να έχει τα ίδια μέτρα και σταθμά απέναντι σε όλους τους πολίτες του Ηρακλείου; Πως γίνεται λοιπόν, αν είναι αλήθεια και αυτό – που πάλι εγώ δεν τα πιστεύω αυτά τα περιστατικά – να κάνουν ελέγχους για το αν είναι νόμιμη η πώληση σουβλακίων στην λέσχη που βρίσκεται στο γήπεδο και την ίδια ώρα ένας ιδιοκτήτης μιας ΠΑΕ να επισκέφτεται έναν χώρο που θεωρείται σύνδεσμος φιλάθλων; Αν πάλι δεν κάνω λάθος, που είμαι σίγουρος πως δεν κάνω λάθος, η μοναδική νόμιμη Λέσχη στο Ηράκλειο είναι αυτή της Θύρας 4.
Πως λοιπόν η τοπική ΕΛ.ΑΣ. μπορεί και επιτρέπει την παρουσία ενός μεγαλομετόχου ΠΑΕ σε γραφεία χώρου που είναι παράνομα ανοικτά; Η καλή μας η Αστυνομία δεν πρόκειται να μας απαντήσει ποτέ όμως εγώ δεν μπορώ να μην το καταγράψω μέσα από αυτήν την μικρή και ταπεινή γωνία…
Συγνώμη αλλά με λάθος πράγματα ασχολείται
Συγνώμη αλλά ξέρω πότε και πως θα ασχοληθώ με τα σωστά πράγματα.
Αγαπητέ Μανώλη,
Διαβάζοντας το άρθρο σου, νιώθω την ανάγκη να εκφράσω μερικές σκέψεις και αντιρρήσεις που πιστεύω ότι αξίζει να ακουστούν, ιδιαίτερα όταν η πένα σου εκφράζει απόψεις σε μια φυλλάδα που υποτίθεται ότι εκπροσωπεί τον τόπο μας.
Ξεκινώντας, αντιλαμβάνομαι ότι το ζήτημα των “γενιτσάρων” δεν τοποθετείται προσωπικά από εσένα, αλλά περιλαμβάνει τη γενική νοοτροπία που αποδίδεται σε όσους υποστηρίζουν άλλες ομάδες. Ωστόσο, η χρήση αυτού του όρου είναι στερεοτυπική, διχαστική και απόλυτα αναχρονιστική. Κρητικοί που επιλέγουν να στηρίζουν άλλες ομάδες δεν είναι “προδότες” του τόπου τους. Η αγάπη για το ποδόσφαιρο δεν χωράει σε σύνορα ούτε σε μικροπρέπειες. Αντί να χωρίζουμε τον κόσμο με στερεότυπα, η Κρήτη – γνωστή για τη φιλοξενία και τον πολιτισμό της – πρέπει να καλεί σε ενότητα, όχι σε διαχωρισμό.
Ο ΟΦΗ, δεν έχει τίποτα να μοιράσει με τις μεγάλες ομάδες της χώρας, όπως ο ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ, η ΑΕΚ o ΠΑΟΚ και ο ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ. Η ιστορία, οι τίτλοι, οι εγκαταστάσεις, ακόμα και οι ακαδημίες τους, βρίσκονται σε άλλο επίπεδο. Αυτό δεν είναι μειονέκτημα – είναι η πραγματικότητα. Αν ο ΟΦΗ θέλει να φτάσει κάποτε σε αυτό το επίπεδο, χρειάζεται δουλειά, υποδομές, και πάνω από όλα, ανοιχτή σκέψη. Δεν πρόκειται να φτάσει εκεί με αποκλεισμούς, απαγορεύσεις και νοοτροπίες που χωρίζουν τον κόσμο. Η φιλοξενία και ο πολιτισμός είναι τα όπλα μας για να δείξουμε ότι μπορούμε να είμαστε αντάξιοι κάθε “μεγάλου” συλλόγου.
Επιπλέον, ένα μεγάλο, σύγχρονο γήπεδο – είτε ένα νέο είτε ένα τροποποιημένο Παγκρήτιο Στάδιο – θα μπορούσε να αποτελέσει έναν χώρο συνάντησης για όλους τους φιλάθλους. Ένας αγώνας θα έπρεπε να είναι ευκαιρία για γιορτή, να ενώνει τον κόσμο, ανεξαρτήτως χρωμάτων ή ομάδων. Ένας έξυπνος, ανοιχτόμυαλος Κρητικός, αντί να επιμένει στις διαφορές, θα έβλεπε μια Κυριακή σαν ευκαιρία: ευκαιρία για ανάπτυξη, έσοδα, και μια αξέχαστη εμπειρία για όλους.
Και τώρα, για να μιλήσω πιο ευθέως, το ύφος και η λογική σου, όπως την παρουσιάζεις, είναι εξίσου αναχρονιστικά με τα στερεότυπα που καταγγέλλεις. Αν η φυλλάδα στην οποία γράφεις εκπροσωπεί τον τόπο μας με τέτοιου είδους απόψεις, τότε δεν είναι καθόλου περίεργο που μένουμε πίσω. Το να γράφεις σαν να αποδέχεσαι απλά τη μιζέρια του ελληνικού ποδοσφαίρου αντί να προτείνεις λύσεις ή να εμπνέεις αλλαγή είναι ακριβώς ο λόγος που ο αθλητισμός στην Ελλάδα – και ειδικά στην Κρήτη – δεν εξελίσσεται.
Και για να είμαι ξεκάθαρος, φοράω άλλη φανέλα, αυτή του Ολυμπιακού. Αλλά στο τέλος της ημέρας, το χρώμα της φανέλας δεν έχει καμία σημασία. Σημασία έχει να σεβόμαστε το άθλημα, τον τόπο που μας φιλοξενεί και τη δύναμη που έχει ο αθλητισμός να μας ενώνει.
Με εκτίμηση,
Ένας αναγνώστης που θέλει να βλέπει την Κρήτη να εξελίσσεται και να πρωτοπορεί.
Υ.Γ. Το σύνθημα «Άναψαμε φωτιά και μεγαλώνει – Γενίτσαροι κανένας δεν γλιτώνει» αντί να μελοποιείται και να γίνεται μέρος της κερκίδας, θα έπρεπε να έχει καταργηθεί από την ίδια τη διοίκηση. Τέτοια συνθήματα διαιωνίζουν στερεότυπα, ενισχύουν τον διχασμό και δεν ταιριάζουν σε μια ομάδα που θέλει να προχωρήσει μπροστά.
Υ.Γ. 2 Το σύνθημα «Σε τούτη την πόλη που γαμιούνται όλοι» θεωρώ ότι προσβάλλει όχι μόνο το Ηράκλειο, αλλά και τον ίδιο τον κόσμο του ΟΦΗ, τους Ομιλίτες που αγαπούν την ομάδα και την πόλη τους. Ποτέ δεν άκουσα Ολυμπιακό να λέει κάτι αντίστοιχο για τον Πειραιά, ΑΕΚτζή για τη Νέα Φιλαδέλφεια ή Παναθηναϊκό για τους Αμπελόκηπους. Αυτή η στάση δείχνει σεβασμό στην ιστορία και την κοινότητά τους – κάτι που οφείλει να διδαχθεί και το Ηράκλειο. Αν δεν δείχνουμε πρώτα εμείς σεβασμό στον τόπο μας, πώς περιμένουμε να μας σεβαστούν οι άλλοι;
Εγώ θα απαντήσω στο φίλο που απάντησε στον Σαρρη. Φυσικά και δεν είναι προδότες όσοι είναι άλλη ομάδα από την πόλη που κατάγεται κάποιος και κάθε πόλη δηλ, που δεν είπε αυτό ο κύριος Σαρρης αλλά όταν ακούς φίλαθλοι ηρακλιωτες ολημπιακοι παναθηναικοι αεκτζηδες να λένε το σύνθημα οφη καριολη μπιπ μπιπ μπιπ συγνώμη αλλά μόνο προδοσία μπορώ να το δω εγώ. Δηλαδή με λίγα λόγια βρίζεις τον τον ίδιο σου τον εαυτό και δεν το περνεις χαμπάρι. Βρίζεις όλους τους ηρακλιωτες πράγμα που είσαι και εσύ ιδιος κρητικός. Πάμε τώρα για τις μεγάλες ομάδες που είπες ο παοκ μέχρι να έρθει ο κύριος Σαββίδης πριν λίγα χρόνια το έκανε δηλ? Τι προσφερε δηλ σαν μεγάλη ομάδα που λέτε? Τι είχε? Ένα πρωτάθλημα όπως είχε και η Λάρισα? Τώρα επί Σαββίδη αρχιζει και κάνει κάτι καλό και να προσπαθεί να μπει σφινα στις λεγόμενες μεγάλες ομάδες. Έχεις δει εσύ πολλούς σαλονικιους να είναι οσφπ παο αεκ? Πάμε τώρα στις ακαδημίες συγνώμη αλλά πόσους παικτες έχει βγάλει από τις ακαδημίες του ο παο ή αεκ? 0 και μην ξεχνάς φίλε μου γιατί ξεχνάς βλέπω οι μεγαλύτεροι παίκτες που έχει βγάλει το ελληνικό ποδόσφαιρο δεν βγήκε από καμιά Ακαδημία από τις μεγάλες ομάδες που είπες. Βγήκαν από τις λεγόμενες μικρές που ανέφερες. Από κανένα ολημπιακο που υποστηρίζεις από καμια αεκ από κανένα παναθηναικο. Μην το ξεχνάς αυτό. Βγήκαν από Πανιώνιο οφη Απόλλων Αθηνών κοκ. Απλώς τους επαιρναν από αυτές τις ομάδες.
Σαραβακος, μαχλας Θωμάς μαύρος, σαργκανης.